سرلشکر سلامی: از طرح انزوای دشمنان خارج شده‌ایم اوکراین به بزرگترین پالایشگاه نفت روسیه در دریای سیاه حمله پهپادی کرد وزیر ارشاد درباره استخدام برادرزاده‌اش در وزارت بهداشت توضیح داد دادگاه عالی هند، قانون ایالتی تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان را رد کرد عملیات زمینی جدید ارتش رژیم صهیونیستی در شرق خان‌یونس آغاز شد گفت و گوی تلفنی نخست وزیر ژاپن با پزشکیان کمیسیون امنیت ملی مجلس با برخی گزینه های وزارت امور خارجه مخالفت خواهد کرد ظریف: آماده گفتگو مطابق با برجام هستیم تاکید نیروی پدافند هوایی بر لزوم بهره گیری بیشتر از دانش‌های بومی گفت و گوی تلفنی رئیس جمهور منتخب با رئیس جمهور قزاقستان افزایش آمار شهدای غزه به ۳۹ هزار نفر بیانیه وزارت دفاع روسیه درباره رزمایش امداد و نجات دریایی ۲۰۲۴ در دریای خزر تکذیب دستور اژه‌ای درباره توقف آزادسازی قیمت بلیت هواپیما مراسم تحلیف رئیس جمهور با حضور قطعی ۵ رئیس‌جمهور و ۱۰ رئیس مجلس از سراسر جهان برگزار می‌شود افزایش خیره کننده کمک‌ به دموکرات‌ها بعد از اعلام انصراف بایدن رزمایش امداد و نجات و امنیت دریایی ۲۰۲۴ به پایان رسید زاکانی به تهدید استعفای دسته‌جمعی برخی از اعضای شورای شهر تهران پاسخ داد نماینده ولی‌فقیه در سپاه: هیچ زمانی جبهه استکبار مثل امروز، احساس ضعف و شکست نداشته است صدور کیفرخواست برای علی‌اکبر رائفی‌پور (یکم مرداد ۱۴۰۳) نماینده مردم مشهدوکلات در مجلس شورای اسلامی: بیانات رهبری مسیر مجلس را برای رأی به وزرا روشن کرد
سرخط خبرها

شایسته سالاری، درس غدیر

  • کد خبر: ۱۷۲۹۷۹
  • ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰
شایسته سالاری، درس غدیر
درباره غدیر و اتفاق تاریخی آن روز بسیار نوشته اند و بسیار شنیده ایم، اما آنچه که از نگاه این قلم باید سرلوحه این تحلیل‌ها قرار گیرد، این است که در این روز یک گزینش تاریخی روی داد و آن هم گزینش برتر بود و بنانهادن مرام سیاسی اجتماعی شایسته سالاری.

انتخاب امام علی (ع) رویه‌ای درس آموز برای آیندگان بود تا در انتخاب‌ها به گزینی را اصل بدانند. البته این انتخاب دلایل و پشتوانه عقلی و منطقی و دینی و تجربی فراوانی داشت که در طول زندگی پیامبر اکرم (ص) بار‌ها به اثبات رسیده بود.‌

می‌دانیم که این به گزینی ریشه قرآنی هم دارد؛ هنگامی که حضرت یوسف از زندان آزاد شد، درباره مسئولیتی که به او واگذار شد، چنین تعبیر شده است که «مرا سرپرست خزائن مصر قرار ده که نگه دارنده و آگاهم». بنابراین، توانایی و آگاهی و تخصص دلیل چنین انتخابی برشمرده می‌شود. در نمونه‌های دیگر قرآنی نیز تعبیر‌های مشابهی دیده می‌شود.

درواقع انتخاب امام علی (ع) نیز به نوعی بر چنین استدلال‌هایی استوار بود؛ چنان که در روایتی از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل شده است که پارسایی، بردباری و مدیریت نیکو ویژگی‌های اساسی برای هر گزینشی است.

خود امام علی (ع) نیز همین رویه را پیش گرفت و به ویژه در نامه به مالک اشتر برای گزینش کارگزاران و نظامیان، معیار‌ها و ملاک‌های متعددی را بیان می‌کند: «در امور کارگزارانت بنگر. آن‌ها را آزموده به کار گیر و محور گزینشت میل و گرایش شخصی ات نباشد. زیرا این دو کانونی از شعبه‌های جور و خیانت است و از میان آن‌ها افرادی که باتجربه‌تر و پاک‌تر و پیشگام‌تر در اسلام اند برگزین. زیرا اخلاق آن‌ها بهتر و خانواده شان پاک‌تر و همچنین کم طمع‌تر و در سنجش عواقب امور بیناترند.» خود حضرت نیز در گزینش‌ها بر این اصول که پاک دستی و تجربه و مهارت را اصل می‌داند، عنایت داشت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->